26. heinäkuuta 2023

Silminnäkijä

2. päivä: Ruovesi - Salussärkkä - Rantalansärkkä - Raiski - Salmenkylä - Ähtäri - Ähtärin eläinpuisto, 97 km

Sää poutaantui yöllä. Päätin ajaa pikkuteitä Ähtäriin. Matkalla hienoja maisemia mm. Syvinkisalmen sillalla sekä Salus- ja Rantalansärkillä.
Särkät olivat kuin Pulkkilanharju pienoiskoossa. Särkkiä ei ilmeisesti juuri markkinoida, koska turisteja ei näkynyt missään, eikä liikennettä käytännössä ollut. Levähdyspaikkoja sentään oli. Kuikan kesäinen huuto Salussärkällä. Yhdystiellä 6215 tuntui, että kiipeän jatkuvasti vuoren huipulle. Ylämäet olivat pitkiä ja alamäet lyhyitä.

Päivän ehdoton kohokohta sattui kuitenkin jo etapin alussa kantatiellä 66 hieman Ruovedeltä pohjoiseen, kun todistin liikenneonnettomuutta. Takaani tullut täysperävaunurekka ajautui oikealle puolelleni metsään.

Ajoin tavanomaisesti pientareen kapealla asfalttikaistaleella. Kuulin rekan lähestyvän takaani. Yleensä tällaisessa tilanteessa rekan ääni vain voimistuu ja lopulta rekka ohittaa minut vasemmalta. Nyt kuitenkin aloin kuulla myös rapinaa. Katsoin taakseni. Rekka oli juuri ajautumassa pientareen yli penkereelle. Sora ja hiekka rapisivat rekan rakenteissa. Vaistomaisesti väistin vasemmalle kohti keskiviivaa. Raskas rekka ajautui rinnalleni penkereellä, kellahti kyljelleen, kaatoi puun mennessään ja pysähtyi lopulta.

Pysäytin välittömästi ja soitin hätäkeskukseen. Rekan takana tulleen ja paikalle pysähtyneen henkilöauton pariskunnan nainen huusi: Soita hätänumeroon! Vastasin: Soitan! Paikalle pysähtyi muitakin sivullisia. Menimme tarkastamaan, onko kuljettaja kunnossa. Hän huusi murskautuneesta ohjaamosta "ei paniikkia" ja kömpi lopulta itse ulos. Huokaisimme helpotuksesta. Selvittiin materiaalivaurioilla. Pelastusyksiköt tulivat paikalle ja alkoivat hallita tilannetta.

Onnettomuudesta oli merkintä Tilannehuone.fi-palvelussa. Uutislinkkejä: [1], [2], [3], [4].

Paikalla tilanne rauhoittui. Pääsin jatkamaan matkaa poliisin lyhyen haastattelun jälkeen. Kylmiä väreitä pian onnettomuuspaikalta lähdettyä. Mietitytti loppupäivän. Tilanteessa olisi voinut käydä paljon pahemmin. En olisi voinut tehdä mitään, jos rekka olisi ajautunut minua päin ollessani siihen selin. Kävi helvetillinen tuuri. Suojelusenkelit olivat paikallaan. Pahin mahdollinen riski ei onneksi toteutunut. Onnettomuustapahtuma jää ikuisesti muistiin. Matkan on jatkuttava. Onpahan muisteltavaa!

24. heinäkuuta 2023

Etelä-Suomen-kierros alkuun

Vuosittainen kesäinen hyppy Tangon selkään alkaa jälleen. Tällä kertaa matkaksi valikoitui kierros Etelä-Suomessa: pääreitti on Tampere - Ruovesi - Ähtäri - Sastamala - Forssa - Salo - pk-seutu - Porvoo - Tampere. Muu näiden välillä jää päätettäväksi lennosta.

1. päivä: Tampere - Mutala - Kuru - Ruovesi, 79 km

Matkainnostuksesta huolimatta haikeat jäähyväiset. Ylöjärven Mutalassa pohjoisessa synkkä taivas. Vilkaisu Ilmatieteen laitoksen sadetutkaan paljasti, että kuurorintama tulee luoteesta kohti: kuvassa näkymä kantatieltä 65.


Poikeluksessa ennen Kurua ruokatauko sadetta pitäessä räystään alla. Loppupäivä kului heikossa sateessa, joka ei onneksi kastellut merkittävästi. Sade lakkasi lopulta Ruovedellä. Kurun Aurinkokuntamalli edelleen osittain paikallaan. Kurun jälkeen pellolla kaksi kurkea. Ränsistyvien talojen ihmettelyä seututiellä 337 ennen Ruoveden taajamaa. Tuntui, että matka eteni joutuisasti. Ruoveden sataman rantaravintolassa illalliseksi juustoburgeri kasviksilla. Maistui!

6. elokuuta 2022

Itä-Suomen-reissun 2022 yhteenveto

Tulihan taas kierrettyä Suomea. Karttaa piirtäessä oli jo hankalaa muistella matkan alkupään yöpaikkoja. Aivan kaikki pallukat eivät kuvaa yöpaikkoja.
Lukuja:
  • Kokonaismatka 1917 km
  • Keskinopeus 16,2 km/h
  • Ajoaika 118 h 26 min 8 s
  • Kokonaiskulutus 24442 kcal
  • Ajopäiviä 24
  • Keskim. osuuspituus 79,9 km
  • Kalenteripäiviä välipäivineen 27
Matkan huikempia hetkiä:
Matkalla ei ilmennyt mitään merkittäviä teknisiä ongelmia tai terveyshuolia. Fillarin vaihtajan osat saatiin kuntoon Pieksämäellä, jolloin luottamus kulkupeliin palasi. Pyörä kulki tämän jälkeen ongelmitta. Tällä kertaa kintut ja mies pysyivät terveinä. Lieväksi huolenaiheeksi nousi oikeasta pakarataipeesta löytynyt punkki, joka havaittiin vasta Artjärvellä; otus oli pureutunut ihooni jo päiviä aiemmin. Tällöin sille ei voitu enää tehdä mitään. Puremakohta ei punoittanut, eikä punoita vieläkään, eikä ole ilmennyt muitakaan borrelioosiin tai puutiaisaivokuumeeseen viittaavia oireita. Todettakoon vielä, että yleisesti suurin osa punkeista ei kanna näiden taudinaiheuttajia.

Erääksi puheenaiheeksi reissun tutuilla vierailuilla nousi vesihuolto pitkillä osuuksilla. Erityisesti harvaan asutuilla seuduilla saattaa ongelmaksi muodostua, että vaikka vesivarastot olisivat lähtiessä täynnä, ei vesi välttämättä sittenkään riitä, jos pysähtyy yöksi keskelle korpea. Vaikeimmillaan tilanne on, jos saman päivän osuudella on vielä keitettävä ruokaa ennen yöpymistä, koska tällöin seuraavaksi päiväksi ei enää välttämättä riitä vettä. Ratkaisuvaihtoehtoja:
  • Vesivarastot on täytettävä vielä ennen yöpymistä paikallisilta asukkailta, joilta usein saanee vettä kaivosta tai kunnallisesta vesijohtoverkosta.
    • Suomessa yleensä harvaan asutullakin seudulla asuu ihmisiä, jolloin heiltä voi pyytää vettä. Tällöin on vain rohkeasti mentävä kysymään. Lähtökohtana tässä tietysti on, että joku on kotona, kun sattuu kulkemaan ohi.
    • Varma tapa saada juomakelpoista vettä varsinkin Suomessa.
  • Vedenpuhdistin, -suodatin tai puhdistustabletti, jolla pintavedestä (järvet, joet, purot) saadaan juomakelpoista.
    • Etuna täydellinen riippumattomuus vesijohtoverkosta.
    • Vesi ei välttämättä puhdistu täysin, vaan siihen voi jäädä esim. hyvin pieniä bakteereja tai viruksia.
  • Pintaveden keittäminen riittävän kauan.
    • Varsin varma menetelmä veden puhdistamiseen.
    • Kuluttaa keittämispolttoainetta, eikä siis houkuttele vaihtoehtona.
Googlailin hiukan erilaisia vedenpuhdistimia. Veden saanti lienee yksi yleisimmistä ongelmista muualla maailmassa, koska erilaisia härveleitä on markkinoilla runsaasti. Suomessa saattaisi kuitenkin vielä selvitä vesijohtovedellä.

Olihan taas siis reissu. Ensi kesänä lienee luvassa jonkinlainen lyhyempi kierros. Sitä ehtii suunnitella ja ideoida vaikka talven yli.

Muokkaus 21.08.2022: lisätty päivien lukumäärät ja keskimääräinen osuuspituus ajopäivää kohden.

4. elokuuta 2022

Itä-Suomen 2022 reissu loppuun

27. päivä: Hauho - Kangasala - Tampere, 67 km

Loppurullailu kotiin. Tuttuja moikkaamassa Kangasalla. Itä-Suomen 2022 pyöräilyosuus on ohi. Jälkilöylyt ovat luvassa, kunhan saan kartan piirrettyä.

3. elokuuta 2022

Sata vuotta polkimilla

24. päivä: välipäivä

25. päivä: välipäivä

Alun perin tänään piti jo ajaa, mutta puskista tullut ajatus Kärkölän Sata vuotta polkimilla -näyttelystä muutti suunnitelmia. Näyttely aukeaa seuraavan kerran huomenna.

26. päivä: Artjärvi - Orimattila - Levanto - Kärkölä - Tuulonen - Hauho, 110 km

Pyöränäyttely Huovilan puistossa. Sattuvasti nimetyn näyttelyn erikoisuuksia olivat mm. aito isopyörä eli velocipedi ja Volvon valmistama Itera-muovipyörä, jota myytiin rakennussarjana.

Kunniamaininta taskulamppunäyttelystä, joka oli pystytetty hiukan hätäisesti. Lamppujen omistajan puoliso kuitenkin kertoi lampuista yhtä sun toista "yksityisesittelyssä", koska satuin jäämään suustani kiinni. Kerroin rakentavana palautteena, että tällaisia yksityiskohtia pitäisi nimenomaisesti saada näyttelyyn yleisön hämmästeltäväksi, koska muuten lamput jäävät hiukan pintapuolisiksi. Lisäksi lamppukavalkadia voitaisiin markkinoida, jotta yleisö tietäisi ylipäätään tulla paikalle.

Kiersin Lahden "kehätietä" Orimattilasta valtatielle 12: seututie 164 - st 140 - st 295. Seututiellä 295 huikea myötätuuli etelästä ja lounaasta. Reittivalinnan tarkoituksena oli yhtäältä Kärkölän Huovilan puiston pyöränäyttely ja toisaalta Lahden Salpausselän nousujen välttäminen. Jälkipeleissä on laskettava, säästinkö valinnallani nousumetrejä, mutta pyöränäyttelyssä kannatti käydä, koska näyttelypyörien omistaja ei pidä kokoelmaansa esillä muualla.

Salpausselkää seututieltä 295 hieman ennen valtatietä 12:

Muokkaus 21.08.2022: lisätty velocipedin isopyörä-suomennos.