8. syyskuuta 2013

Radom

Puolassa tuli tosiaan siis käytyä lentonäytöksen vuoksi. Aiemmin olin käynyt Kecskemetissä vuonna 2010, mistä jäi niin hyvät muistot, että lähdin tänä kesänä toiseen entisen itäblokin maahan lentonäytökseen. Valinta osui Radomiin, jossa oli tulossa mitä ilmeisimmin hyvät bileet, koska lentävää porukkaa oli eri puolilta Eurooppaa. Jenkit loistivat poissaolollaan säästövimmassaan, muttei moinen ketään haitannut; itävehkeiden vuoksi Radomiin mentiin.

Näytösliput maksoivat etukäteen ostettuna 40 zlotya yhdeltä päivältä, mikä vastaa noin kymmentä euroa. Moinen ei juuri kirpaissut, vaikka olikin yksi matkan kalleimmista investoinneista juna- ja lentolippujen sekä hostellin (20 e Varsova-Radom-Varsova aikuiselta, 270 e HEL-WAW-HEL, 60 e/3 yötä) lisäksi. Lippujen ostaminen etukäteen oli varsin helppoa, kunhan muisti lukea nettisivut loppuun asti, koska alussa kaikki oli selitty puolaksi, minkä jälkeen sama sepustus oli englanniksi. Etukäteisostaminen tosin ei juuri jeesannut paikalla, koska ylivoimaisesti suurimmat jonot olivat alueen turvatarkastuksessa, joka ei tuntunut toimivan sitten alkuunkaan. Jonottaa sai todennäköisesti tunteja kyynärpäätaktiikatta. Jossain vaiheessa joku keksi avata lisälinjan tarkastukseen, mikä hieman helpotti valtavaa tungosta.

Edellisestä voidaankin jo päätellä, että jengiä oli liikkeellä - no, paljon. Yleisön määrää voi vain hämmästellä tästä Kimmo Hantulan panoraamakuvasta (linkin vasemman yläkulman alasvetovalikosta valitaan "Yleisöä"). Yleisömeri vain jatkui, kun katsoi pitkin aidanreunaa näytösalueella. Paikalla on varmasti ollut jo pelkästään lauantaina kymmeniätuhansia ihmisiä. Paikalla tätä ei vielä tajunnut täysin, mutta jälkilöylyissä on voinut käsittää jotenkin, kuinka paljon yleisöä tosiaan oli.



Näytöksessä oli siis pääasiassa eurooppalaisten ilmavoimien koneita. Belgialaisten F-16A-MLU on varsin yleinen näky isoimmissa lentonäytöksissä.







Suurin syy Radomiin lähdölleni oli, että halusin nähdä Su-27 Flankerin lentävänä. Flanker on venäläisvalmisteinen hyvin ketterä torjuntahävittäjä. Aiemmin en ollut nähnyt Flankeria kuin maanäyttelyssä, mutta tällä kertaa tarjoutui tilaisuus nähdä värkki myöskin ilmassa. Ja onhan se majesteettinen laitos. Hävittäjä on iso kuin mikä, mutta silti liikehtimiskykyinen. Ei uskoisi, ennen kuin näkee. Nytkään koneen suorituskyvystä ei todennäköisesti otettu kaikkea irti.




Puola on pikkuhiljaa länsimaistamassa ilmavoimiensa kalustoa. Wanhat MiG-29:t korvataan pikkuhiljaa F-16:n nykyaikaisella tuontiversiolla. Sellainen ei lentänyt taitolento-ohjelmaa näytöksessä, mutta ohilennon ja pienen taistelunäytöksen kylläkin. Maanäyttelyssä kyseinen F-16C-52+ paistatteli päivää yleisön seassa.



Red Bull -energiajuomayhtiö oli tuonut yleisön pällisteltäväksi F4U Corsairin. Corsair on toisen maailmansodan aikainen Yhdysvaltain laivaston hävittäjä, joka palveli Tyynellämerellä ja Korean sodassa. Härveli myös lensi näytöksen loppupuolella.




Suomesta paikalla oli Midnight Hawks. Hieman parantamisen varaa jäi MH:n selostajan englantiin, joka ei juuri häikäissyt, ja juttu tahtoi välillä loppua kesken. Osaston esitys oli kuitenkin hyvä, vaikkei puolalaisyleisö välttämättä Finlandian päälle ymmärtänytkään.



Ukrainan ilmavoimien Su-27:n mukana oli tuotu paikalle IL-76-kuljetuskone, jota pääsi myös hipelöimään. Ohjaamoonkin pääsi, jos jaksoi odottaa parinsadan metrin jonon verran.




Hollantilaisten F-16A-MLU on myös tyypillistä kalustoa eurooppalaisnäytöksissä. Sen sijaan kreikkalaisten F-16 ei ole aivan yhtä tavallinen. Kreikkalais-Falcon on sama versio kuin puolalaisilla (F-16C-52+), mutta kreikkalaiskoneessa on uudet lisätankit rungon yläpinnalla siiven juuressa.





Puolalaisilta esiintyivät taitolento-osastot Iskry ja Orlik. Team Orlik on nimetty lentämänsä koneen, PZL-130 Orlikin, mukaan.




Loput kuvat Radomin lentonäytöksestä

Väsymys ja nälkä iskivät noin tuntia ennen näytöksen loppua. Koko päivän auringossa paahtuminen oli tehnyt tehtävänsä. En jaksanut enää seurata viimeisiä esiintyjiä, vaan lähdin alueelta etsimään ruokapaikkaa. Olin herännyt noin aamuviideltä, ja paluujunassa uni maittoi. Matkan järjestyminen oli viivästynyt varsin lähelle näytösajankohtaa, mutta vaiva kannatti ehdottomasti.