13. elokuuta 2023

Etelä-Suomen-kierroksen yhteenveto

Kesän 2023 pyöräreissu on nyt ohi. Piirsin jälleen kartan:
Lukuja:
  • Kokonaismatka 827 km
  • Keskinopeus 17,3 km/h
  • Ajoaika 47 h 53 min 10 s
  • Kokonaiskulutus 10766 kcal
  • Ajopäiviä 10
  • Keskim. osuuspituus 82,7 km
  • Osuuspituuksien keskihajonta 28,5 km
  • Kalenteripäiviä välipäivineen 19
Matka oli tällä kertaa pituudeltaan kohtuullinen, mikä havaitaan ajopäivien ja kalenteripäivien lukumääriä vertaamalla. Tarkoituksena olikin yksinkertaisesti lomailla läheisten luona. Eräänä uutuutena mukaan tulivat hotelliyöt lepopäivineen. Ne piristivät kummasti.

Tälläkään matkalla ei ilmennyt mitään merkittäviä teknisiä ongelmia tai terveyshuolia. Pyörän vaihdevipu ei ilmeisesti vaihda kunnolla pienimpiä vaihteita, koska vaihteet loksahtavat kunnolla pykälään vasta hiukan käsivaihtajan pyöräyttämisen jälkeen. Ongelma oli kuitenkin tiedossa jo ennen matkaa, ja olin keskustellut siitä pyörähuoltoliikkeessä, missä todettiin, ettei ongelma ole todennäköisesti kovin merkittävä. Pyörä kulkikin kuten piti. Vasempaan jalkapohjaani muodostui känsä, joka on nyt hoidettava. Känsä seurasi todennäköisesti huonoista ajokengistä tai vähintäänkin hankauksesta.

Reitin suunnitteluun kannattaa minusta Suomessa käyttää kunnollisia karttoja, kuten GT-karttoja tai Maanmittauslaitoksen aineistoja. Ulkomaisiin älypuhelinsovelluksiin ei välttämättä voi luottaa, kuten sain todeta Alavuden maaseudulla matkalla Tuurista Parkanoon. Etsin Komoot-sovelluksella reittiä "Road Cycling"-periaatteella, jonka luulisin laskevan reitin asfalttipäällysteisille teille. Päädyin kuitenkin soratielle. Jonkinlaisen runkoreitin sovelluksella toki saa, mutta jos tien päällysteellä on merkitystä, olisi päällyste varmistettava vielä erikseen luotettavasta lähteestä.