19. kesäkuuta 2011

Altonale

Altonan ja Ottensenin kaupunginosissa järjestettiin viikonloppuna katufestari Altonale, jossa esiintyi lukuisia eri yhtyeitä. Edustetut musagenret eivät hirveästi napanneet ohjelman perusteella, mutta olihan siellä käytävä yleissivistyksen vuoksi. Tapahtuma oli eräänlainen festarin ja markkinoiden sekaviritelmä. Eri tapahtuma-alueilla oli nimittäin pelkästään myyntitelttoja, joista saattoi haalia mukaansa kaikennäköistä krääsää. No, ei siellä aivan tavallisia päivittäiskamoja myyty, vaan olivathan tuotteet erikoisempia. Myymäpuoli sai kuitenkin olla, koska minua kiinnosti musiikki eniten näennäisestä mitäänsanomattomuudestaan huolimatta.




Samat bileet jatkuivat vielä lauantaina ja sunnuntainakin, kun perjantaina aloitettiin. Sää oli viilentynyt perjantaista lauantaille.




Bileet jatkuisivat vielä tätä kirjoittaessani, koska musiikki raikaa ulkona iloisesti. En kuitenkaan jaksa enää lähteä kiertämään lavoja, koska tänään pidän lepopäivän. Siitä seuraavaksi hieman enemmän...

16. kesäkuuta 2011

Lentokoe on ohi. Se jatkui vielä seuraavanakin päivänä, mutta jätin tuolloin väliin, ja palasin toimistohommiin. Ensimmäisenä päivänä oli ongelmia GPS-vastaanottimien kanssa, mutta ongelmat saatiin lopulta ratkaistua ja kone pääsi nousemaan siivilleen. Kuvasin maaston kohteita ja keräsin GPS-koordinaatteja maiseman mallinnusta varten: kohteiden olisi oltava mahdollisimman oikeissa paikoissaan myös simulaattorissa. Päivä päättyi illalla n. 2100, ja vielä oli matkattava Hampuriin. Koe siis tehtiin n. 60 km Hampurista länteen. Pääsin lopulta kotiin n. 2240, jolloin olin aivan naatti. Päivän talsiminen ympäri maita ja mantuja oli vaatinut veronsa.

Sain myös tietää Airbusin tehtaan lentoaikatauluja. Olisin kuvitellut niiden olevan salaisia, mutta ilmeisesti näin ei ole. Onhan lentosuunnitelmat lähetettävä esimerkiksi lennonhallintajärjestelmiin ja lennonjohdolle, jolloin muutkin kuin Airbusin työntekijät varmasti saavat niistä vihiä. Asiassa pysyäkseni: heti tälle päivälle sattui äärimmäinen munkki, kun Korean Airin A380 lähti koelennolle Finkenwerderin lentoasemalta. Pitihän lentoonlähtö sitten käydä tsekkaamassa kesken työpäivän, kun spottauspaikka sattuu olemaan poronkuseman päässä työpaikaltani. Suunniteltu lähtöaika oli 1030, mutta kone lähti noin tunnin myöhässä tästä. Helteessä odottaessa alkoi väsyttää, mutta lopulta odotus palkittiin.




Missasin viime syksynä Waffen valaan vierailun Hikiä-Vantaalle, mutta tämä korvasi kaiken! Konetyyppi oli nyt sama, mutta yhtiö huomattavasti eurooppalaiselle harvinaisempi.

12. kesäkuuta 2011

En viikonlopuksi keksinyt juuri kummempaa tekemistä, joten kävin vain käppäilemässä ympäri mestoja. Toki koulujuttuja olisi tehtävänä (syksyn tenttiin lukeminen + lentotekniikan erikoistyön tekeminen), mutta kukapa moisia jaksaisi vielä miettiä. Suuntasin kierrokseni Finkenwerderin lentoasemalle, missä aion käydä kuvaamassa lekoja jossain vaiheessa joutessani. Jengiä oli liikkeellä kauniina päivänä kiitettävästi.



Finkenwerderin lentoasema on rakennettu oikeastaan Airbusin tehdasta varten, ja liikenne on hyvin mielenkiintoista, koska valmistuville koneille tehdään koelentoja ennen luovutusta asiakkaille (lentoyhtiöille). Finkenwerderissä sijaitsee esimerkiksi "Dösän" A380-mallin tuotantolinja, ja sieltä kyseiset alumiinituubit (yhä enenevässä määrin komposiitti-) luovutetaan edelleen muualle.



Tänään lentoliikennettä ei ollut, joten oli vain tutustuttava paikkoihin. Jaksan sitkeästi kummastella, miksei lintukoto-Suomessa ole mitään tällaista? Tällainen jos mikä olisi parasta peeärrää ilmailulle!



Takaisin tullessani osa lautalle halunneista ei edes päässyt kyytiin, koska tilaa ei ilmeisesti ollut. Seuraavaa lauttaa oli odotettava sellaiset 10 min, mikä ei juuri haitannut. Eipä toisaalta ollut kiirekään.

10. kesäkuuta 2011

Sain tänään valmiiksi ensimmäisen version mainitsemastani lentokoneen 3D-mallista bittikarttoineen. Ohjaajani vaikutti suorastaan häkeltyneeltä aikaansaannoksestani, koska kehuja sateli. :) Tuntui kyllä hyvältä, kun oman työn tulos oli ilmeisen onnistunut. Ohjaajaveikko taisi huomata, että mulla on aikaisempaakin kokemusta näistä hommista (harrastuksieni perusteella). Mikkisoftan simun kanssa äheltäminen ei siis ole mennyt hukkaan! Täytyypä näyttää jossain vaiheessa kuva mallistani, kunhan ensin kysyn luvan työpaikalta. Oli kuitenkin muistettava, että kyseessä oli vasta ensimmäinen versio, ja viilattavaa jäi. Malli kuitenkin otti ensimmäisen kukonaskeleensa!

9. kesäkuuta 2011

En ollut aiemmin hiffannut, että FST:n sivuillahan on saksaksi kuvaus ULTRA-projektista, jossa siis olen mukana tämän kesän.

Seuraava menokohdekin löytyi jo. Belgian Koksijden lentotukikohdassa järjestetään lentonäytös 06.-07. heinäkuuta. Mie hyppään viidentenä päivänä junaan Hampurissa ja huristelen Bruggeen, jossa majailen yön yli. Kuudentena päivänä käyn tsekkaamassa näytöksen ja palaan myöhään illalla jälleen Bruggeen yöksi. Seuraavana päivänä eli torstaina junailen illaksi Hampuriin. Oiskohan perjantaina työpäivä? :D

Nyt lienee syytä miettiä Saksan kiertokohteita. Berliini tekniikan museoineen on varma nakki. Jokin keskitysleiri olisi mielenkiintoista nähdä. Toisaalta paikallisia ilmailutapahtumia tai -museoita voisi kierrellä. Vaihtoehdoistahan on suorastaan runsaudenpulaa...