16. kesäkuuta 2011

Lentokoe on ohi. Se jatkui vielä seuraavanakin päivänä, mutta jätin tuolloin väliin, ja palasin toimistohommiin. Ensimmäisenä päivänä oli ongelmia GPS-vastaanottimien kanssa, mutta ongelmat saatiin lopulta ratkaistua ja kone pääsi nousemaan siivilleen. Kuvasin maaston kohteita ja keräsin GPS-koordinaatteja maiseman mallinnusta varten: kohteiden olisi oltava mahdollisimman oikeissa paikoissaan myös simulaattorissa. Päivä päättyi illalla n. 2100, ja vielä oli matkattava Hampuriin. Koe siis tehtiin n. 60 km Hampurista länteen. Pääsin lopulta kotiin n. 2240, jolloin olin aivan naatti. Päivän talsiminen ympäri maita ja mantuja oli vaatinut veronsa.

Sain myös tietää Airbusin tehtaan lentoaikatauluja. Olisin kuvitellut niiden olevan salaisia, mutta ilmeisesti näin ei ole. Onhan lentosuunnitelmat lähetettävä esimerkiksi lennonhallintajärjestelmiin ja lennonjohdolle, jolloin muutkin kuin Airbusin työntekijät varmasti saavat niistä vihiä. Asiassa pysyäkseni: heti tälle päivälle sattui äärimmäinen munkki, kun Korean Airin A380 lähti koelennolle Finkenwerderin lentoasemalta. Pitihän lentoonlähtö sitten käydä tsekkaamassa kesken työpäivän, kun spottauspaikka sattuu olemaan poronkuseman päässä työpaikaltani. Suunniteltu lähtöaika oli 1030, mutta kone lähti noin tunnin myöhässä tästä. Helteessä odottaessa alkoi väsyttää, mutta lopulta odotus palkittiin.




Missasin viime syksynä Waffen valaan vierailun Hikiä-Vantaalle, mutta tämä korvasi kaiken! Konetyyppi oli nyt sama, mutta yhtiö huomattavasti eurooppalaiselle harvinaisempi.

1 kommentti:

  1. Upee otos Korean poikien lähdöstä! Soppelan Markulta kovasti terveisiä, kun kerroin hänelle eilen eli vastasin kysymykseen, että miten sulla menee, ja kerroin, että mahhottoman hyvin. En ehtinyt eilen parvekkeelle bongaamaan jotain suurta tyyppiä, joka nousi. Tuntui, että kotitalo nousee mukana ja ikkunat vaan helisivät kuin olisi kannelta rämpyttänyt. Oottelen uusia kuviasi, kunhan sellaisia räpsit. Ja nyt kauppaan.
    Voi hyvin.
    Isä

    VastaaPoista