16. kesäkuuta 2011

Lentokoe on ohi. Se jatkui vielä seuraavanakin päivänä, mutta jätin tuolloin väliin, ja palasin toimistohommiin. Ensimmäisenä päivänä oli ongelmia GPS-vastaanottimien kanssa, mutta ongelmat saatiin lopulta ratkaistua ja kone pääsi nousemaan siivilleen. Kuvasin maaston kohteita ja keräsin GPS-koordinaatteja maiseman mallinnusta varten: kohteiden olisi oltava mahdollisimman oikeissa paikoissaan myös simulaattorissa. Päivä päättyi illalla n. 2100, ja vielä oli matkattava Hampuriin. Koe siis tehtiin n. 60 km Hampurista länteen. Pääsin lopulta kotiin n. 2240, jolloin olin aivan naatti. Päivän talsiminen ympäri maita ja mantuja oli vaatinut veronsa.

Sain myös tietää Airbusin tehtaan lentoaikatauluja. Olisin kuvitellut niiden olevan salaisia, mutta ilmeisesti näin ei ole. Onhan lentosuunnitelmat lähetettävä esimerkiksi lennonhallintajärjestelmiin ja lennonjohdolle, jolloin muutkin kuin Airbusin työntekijät varmasti saavat niistä vihiä. Asiassa pysyäkseni: heti tälle päivälle sattui äärimmäinen munkki, kun Korean Airin A380 lähti koelennolle Finkenwerderin lentoasemalta. Pitihän lentoonlähtö sitten käydä tsekkaamassa kesken työpäivän, kun spottauspaikka sattuu olemaan poronkuseman päässä työpaikaltani. Suunniteltu lähtöaika oli 1030, mutta kone lähti noin tunnin myöhässä tästä. Helteessä odottaessa alkoi väsyttää, mutta lopulta odotus palkittiin.




Missasin viime syksynä Waffen valaan vierailun Hikiä-Vantaalle, mutta tämä korvasi kaiken! Konetyyppi oli nyt sama, mutta yhtiö huomattavasti eurooppalaiselle harvinaisempi.

12. kesäkuuta 2011

En viikonlopuksi keksinyt juuri kummempaa tekemistä, joten kävin vain käppäilemässä ympäri mestoja. Toki koulujuttuja olisi tehtävänä (syksyn tenttiin lukeminen + lentotekniikan erikoistyön tekeminen), mutta kukapa moisia jaksaisi vielä miettiä. Suuntasin kierrokseni Finkenwerderin lentoasemalle, missä aion käydä kuvaamassa lekoja jossain vaiheessa joutessani. Jengiä oli liikkeellä kauniina päivänä kiitettävästi.



Finkenwerderin lentoasema on rakennettu oikeastaan Airbusin tehdasta varten, ja liikenne on hyvin mielenkiintoista, koska valmistuville koneille tehdään koelentoja ennen luovutusta asiakkaille (lentoyhtiöille). Finkenwerderissä sijaitsee esimerkiksi "Dösän" A380-mallin tuotantolinja, ja sieltä kyseiset alumiinituubit (yhä enenevässä määrin komposiitti-) luovutetaan edelleen muualle.



Tänään lentoliikennettä ei ollut, joten oli vain tutustuttava paikkoihin. Jaksan sitkeästi kummastella, miksei lintukoto-Suomessa ole mitään tällaista? Tällainen jos mikä olisi parasta peeärrää ilmailulle!



Takaisin tullessani osa lautalle halunneista ei edes päässyt kyytiin, koska tilaa ei ilmeisesti ollut. Seuraavaa lauttaa oli odotettava sellaiset 10 min, mikä ei juuri haitannut. Eipä toisaalta ollut kiirekään.

10. kesäkuuta 2011

Sain tänään valmiiksi ensimmäisen version mainitsemastani lentokoneen 3D-mallista bittikarttoineen. Ohjaajani vaikutti suorastaan häkeltyneeltä aikaansaannoksestani, koska kehuja sateli. :) Tuntui kyllä hyvältä, kun oman työn tulos oli ilmeisen onnistunut. Ohjaajaveikko taisi huomata, että mulla on aikaisempaakin kokemusta näistä hommista (harrastuksieni perusteella). Mikkisoftan simun kanssa äheltäminen ei siis ole mennyt hukkaan! Täytyypä näyttää jossain vaiheessa kuva mallistani, kunhan ensin kysyn luvan työpaikalta. Oli kuitenkin muistettava, että kyseessä oli vasta ensimmäinen versio, ja viilattavaa jäi. Malli kuitenkin otti ensimmäisen kukonaskeleensa!

9. kesäkuuta 2011

En ollut aiemmin hiffannut, että FST:n sivuillahan on saksaksi kuvaus ULTRA-projektista, jossa siis olen mukana tämän kesän.

Seuraava menokohdekin löytyi jo. Belgian Koksijden lentotukikohdassa järjestetään lentonäytös 06.-07. heinäkuuta. Mie hyppään viidentenä päivänä junaan Hampurissa ja huristelen Bruggeen, jossa majailen yön yli. Kuudentena päivänä käyn tsekkaamassa näytöksen ja palaan myöhään illalla jälleen Bruggeen yöksi. Seuraavana päivänä eli torstaina junailen illaksi Hampuriin. Oiskohan perjantaina työpäivä? :D

Nyt lienee syytä miettiä Saksan kiertokohteita. Berliini tekniikan museoineen on varma nakki. Jokin keskitysleiri olisi mielenkiintoista nähdä. Toisaalta paikallisia ilmailutapahtumia tai -museoita voisi kierrellä. Vaihtoehdoistahan on suorastaan runsaudenpulaa...

7. kesäkuuta 2011

Oli aika panna haisemaan - rahallisesti.

Ilmoittauduin maratonille ja varasin matkat sekä majoituksen. Nyt tie vie lähelle Itävallan rajaa sijaitsevaan Füsseniin, missä juostaan "romantiikkamaratoni" heinäkuun 24. päivänä. Paikka on Saksassa, mutta matka on pitkä: ensin lentämällä HAM-MUC-siivu. Münchenistä jatkan junalla Füsseniin. Vaihtoaikaa on MUC:ssa lekosta stogeen n. 50 min, minkä luulisin riittävän, jos Air Berlinin lento vain on ajoissa perillä. Takaisin tullessa samalla reitillä on vaihtoaika hieman yli tunnin, minkä uskoisin myös riittävän lähtöselvityksen ja turvan läpäisemiseen.

Kokonaiskesto matkalla on nyt yhteen suuntaan aikataulujen mukaan n. 5 tuntia. Vertailun vuoksi mainittakoon, että pelkällä junalla koko matka kestäisi vähintään 8 tuntia junista riippuen, mutta kokonaishinnassa voittaisin junalla vain parisen kymppiä. Lentäminen on siis Saksassa vähemmän junailevalle varsin kilpailukykyinen vaihtoehto, jos lentoasema sattuu olemaan sopivassa paikassa määränpään kannalta. Saksassa toimii sama järjestelmä junalipuissa kuin Sveitsissäkin, eli vuodeksi kerrallaan voi ostaa alennuskortin, joilla normaalit liput saa puoleen hintaan. Kortin hankkiminen kannattaa, jos ajaa junalla paljon; esim. minun kesän junamatkani jäänevät niin vähiin, ettei kortti ehtisi maksaa itseään takaisin.

Ilmoittauduinpa eilen myös Airbusin ja Finkenwerderin urheiluseuran järjestämään puolimaratoniin, kun huomasin eilen ruokalan seinältä, että sellainenkin järjestetään. Aion juosta ihan treenimielessä Füsseniä ajatellen, mutta voihan aina jonkinlaista aikaa tavoitella. Hinta oli kuitenkin vain hikiset 9 oiroa, joten eipä juuri kirpaissut. Aiemmin osallistujamäärä ei ole päätä huimannut, joten nappisuorituksella voisi melkein kilpailla palkinnoista. Ellei sitten matkalle osallistu myös muita hikipinkoja...