1. tammikuuta 2012

Harhapoluilla?

Vaikka olenkin hurahtanut lentäviin ruumisarkkuihin, olen viime aikoina lueskellut kahta mainiota suomalaista kulkuvälineiden blogia:

Bussi-Esko | Linja-autonkuljettajan epäpyhää arkea
Kiskoarkea

Molemmissa blogeissa härveleiden kuljettajat kertovat päivittäisestä käytännön toiminnastaan. Aerodynamiikan ja lujuuslaskennan maailmasta on himskatin mukava vaihtaa välillä "alaa" ja lukea, miten (diplomi-)insinöörien suunnittelemia maakulkuvälineitä käytetään ja mitä muuta niiden operointiin liittyy. Kulisseissa tapahtuu paljon, mitä rahvas ei juuri näe.

Yhtenä esimerkkinä voisi olla rautateiden opastinlaitteet. Jollain tavalla junaliikennettäkin on ohjattava; kulkuvälineiden massat ovat suuria ja jarrutusmatkat pitkiä, ja junille on taattava avoimet kulkutiet. Toisena voisi olla vaikkapa pääkaupunkiseudun liikennevaloetuus joukkoliikenteelle.

Hyvää uutta vuotta!




3 kommenttia:

  1. Mukava kuulla, että höpötykseni kelpaavat. Hyvät uudet vuodet 2012!

    VastaaPoista
  2. Lentäminen on harvojen herkkua, ja vaikka lentokoneen suunnittelua opiskelenkin, ohjaamotyöskentely jää silti varsin etäiseksi. Sen sijaan bussilla tulee liikuttua päivänä jos toisenakin, ja kokemuksia kuskin näkökulmasta on ilo lukea. Jatka samaan malliin!

    VastaaPoista
  3. Kiskomiehen höpötysten kelpaavuus on myös mukava kuulla. :) Hauskana sattumana kirjoittelinkin heti seuraavana päivänä 2.1. juurikin rautateiden opastimista. :)

    VastaaPoista