6. kesäkuuta 2011

Olipa työntäyteinen päivä. Hommia sai paiskia mukavasti. Tunsin jopa edistyneeni asioissa. Lisäksi ehdin höpäjämään työkavereiden kanssa. On jännää huomata, että viime syksynä FST:tä meille esitelleet henkilöt muistavat naamani: "oh yeah, the guy has been here already!" Olisin kuvitellut, että FST:llä vierailee muitakin, ja etteivät jonkin nevahööd-suomalaisporukan kaverit jää ihan tuosta vain mieleen. Olin ilmeisesti väärässä. Sivutuotteena onnistuin "liittymään" opiskelijoiden kahvikerhoon: halvinta mahdollista kahvia juodaan, ja periaatteena on, että maksetaan omantunnon mukaan. Täytyyhän sinne viedä kahvia paketti tai kaksi, kuten maksuperiaatteena kuulemma on.

Ihmisille ole välttämättä vieläkään selvinnyt, mitä oikeastaan teen Hampurissa. Koitan seuraavassa hieman selventää asiaa. Liikkeelle ei tarvitse lähteä sentään muinaisista roomalaisista, mutta perusperiaate on mielestäni hyvä käydä läpi.

Hampurin teknillisen korkeakoulun FST-instituutti tutkii ja kehittää lentokoneiden järjestelmiä. Osana tätä tutkimusta siellä on kehitetty kauko-ohjattava lennokki, jolle on myös kehitetty tietokoneella lennettävä virtuaalinen vastine. Tätä vastinetta käytetään lentosimulaattorilla eli lennetään virtuaalitodellisuudessa. Oikean lennokin lisäksi myös sen lentosimulaattoria on kehitettävä. Seuraavassa kuvassa esitän esimerkinomaisesti kaksi lentosimulaattorin pääosaa ja niiden pääsisällöt (kuvan saa isompana uuteen ikkunaan klikkaamalla sitä).



Kuvan jakotapa pätee varsinkin julkisesti saataviin lentosimulaattoreihin (esim. Microsoft Flight Simulator ja IL-2 Sturmovik) hyvin. Se pätee myös varsin hyvin FST:n simulaattorissa. Minun työnäni on kehittää kuvassa ympyröityä aluetta FST:n simulaattorista: käytännössä tämä tarkoittaa, että luon kolmiulotteisia malleja kappaleista ja asetan ne maastoon oikeisiin kohtiin - pyritäänhän lentosimulaattorissa todenmukaiseen mallinnukseen. Kappaleille on myös määritettävä "nahat" (alan miesten suussa tekstuurit, engl. textures), jotta ne näyttäisivät simun visuaalissa jossain määrin todellisilta.

Kappaleiden luomisen lisäksi minulle esitettiin toive, että mallintaisin oikean lennokin koelentopaikan maaston todellisemmaksi, koska toistaiseksi FST:n simulaattorissa koelentopaikka on hyvin alkeellinen - lähinnä pläntti tasaisen vihreää maata. Tähän käyttänen todennäköisesti hyväkseni jonkin karttapalvelun satelliittikuvia. Lisensoidun kartan käyttäminen tässä projektissa ei liene ongelma, koska luomaani maisemaa ei saa julkisesti mistään, eikä näin periaatteessa rikota tekijänoikeuslakia. Ohjaajalta lienee kuitenkin syytä kysyä ensin, miten mallinnan maaston ja mikä olisi hyväksyttävä menetelmä, ennen kuin teen yhtään mitään.

Lisäksi tehtävänäni on luoda oikeaa lennokkia vastaava kolmiulotteinen lentokonemalli simulaattoriin. Toistaiseksi tätä virtuaalilennokkia on simuloitu "visuaalissa" oikean kokoisella miehitetyn ilma-aluksen mallilla, jolle on kuitenkin simulaattorissa määritetty lennokkia vastaava lentomalli (ks. kuva). Nyt siis olisi tarkoitus korjata tämä kauneusvirhe simulaattorista.

4 kommenttia:

  1. Voithan piirrustusohjelmalla maalata hienonkin maaston simulaattoriin, niin ei tarvitse kopioida muiden karttoja. Piirsit lapsena upeita lentokoneita ja jääkiekkoilijoita. Äiti

    VastaaPoista
  2. Pätevä selostus duunistasi. Muistanetko kotoa eka tietokoneohjelman, jossa oli lentämiseen liittyvä ohjelma, - siitähän on jo ainakin 1000 ja yksi vuotta... Onko Hampurissa ilmailumuseota tai vastaavaa? Lentoliikenne on tietenkin ihan toista luokkaa kuin Hki-Vantaalla. Moikkaavatko lenkkeilijät Hampurissa toisiaan? Semmoinen kiva tapa nimittäin on Berliinissä. Mulla jatkuu ikkunanpesu, kunhan helteisin päiväsaika on ohi ja aurinko kentä kuusikon takana. Voi hyvin. Terveisin isä-Eino

    VastaaPoista
  3. Äitee:

    Erona on, että nyt tehdään tiedettä. Tosin tiedehän on jo taidetta muutenkin, niin miksei... Olisi kuitenkin selvittävä kohtalaisella työmäärällä tästä. Ajatuksena tossa on, että käyttöön saataisiin lähes valokuvantarkka maasto. Eihän tällä olisi itse simulaation toiminnan kannalta juuri merkitystä, mutta simu näyttäisi hyvältä, missä onkin usein tieteellisen tutkimuksen tarkoitus: ei tuloksella niin väliä, kunhan näyttää hyvältä!! (Tämä oli sitten sarkasmia.)

    Faija:

    Hampurissa on hieman Helsingin Viikin tekniikan museota vastaava pulju kaukana kaupungin ulkopuolella. Museossa on jos jonkinnäköistä härveliä, kuten kodinkoneita, polkupyöriä, mopoja, autoja, resiinoja ja erilaisia työkoneita. Ilmailumuseota ei ole, vaan niitä varten on sunisteltava muualle.

    Muistanhan mä sen ekan simun. Se taisi olla Mikkisoftan Flight Simulatorin versio 3.0 tai 4.0. Lennettävinä olivat ainakin Cessna 172 ja jokin Learjet-suihkukoneen versio. Eihän simusta silloin mitään tajunnut, mutta kyllä koneet sai ilmaan hetken näppäimiä rämppäämällä. Rakennuksia päin oli hauska lentää, vaikkei siitä mitään seurannutkaan!!

    Genevessä on sama tapa kuin Berliinissä. Soisin saman tavan rantautuvan Suomeenkin. Näinköhän pitäisi olla esimerkkinä sitten syssymmällä. Hampurissa mua ei oo vielä moikannu kukaan. Täytyypä kokeilla, morjestaako vastaantuleva juoksija, jos heiluttelen omia räpylöitäni ja mumisen jotain epämääräistä samalla.

    VastaaPoista
  4. Lisäänpä vielä linkin Microsoftin Flight Simulator-sarjan historiaa käsittelevälle sivulle, jossa on myös kuvia.

    VastaaPoista