28. elokuuta 2021

Museoreissu maaliin

17. päivä, Hämeenlinna - Parola - Iittala - Tampere, 83 km

Parolan panssarimuseossa olivat esillä mm. kuvan saksalainen Leopard 2A4 ja neuvostoliittolainen T-72.

Hattulan kylätiemerkintäkokeilu ja hienot leveät kevyen liikenteen kaistat.

Ehdin juuri ja juuri Iittalan Lasimäen ravintolan lounaalle. Lounasta sulattelemaan lasimuseoon. Lasimuseon jälkeen arvioin, että ehdin erään suomalaislentoyhtiön sloganin mukaisesti "illaksi kotiin", vaikka joutuisinkin ajamaan viimeiset kilometrit hämärässä - aurinko laski tänään hiukan ennen yhdeksää. Saavuinkin kotiovelle vähän iltayhdeksän jälkeen. Reissu on paketissa.

26. elokuuta 2021

Hämeenlinna

16. päivä, Hyvinkää - Riihimäki - Hämeenlinna, 57 km

Eilisen sade oli mennyt ohi. Pääsin perille Hämeenlinnaan myötätuulen siivittämänä hyvissä ajoin ja ehdin käydä katsomassa Hämeen linnan ja Linnanniemen vankilan. Vankila lopetettiin 1993 ja museoitiin.

Hämeen linnassa oli Nick Ervinckin GNI-RI-nykytaidenäyttely. Alareunassa yksi teoksista.

Yösija löytyi ensi yrittämällä. Tämä saisi aina käydä näin helposti.

25. elokuuta 2021

Junia, toinen osa

15. päivä, Hyvinkää

Sadepäivänä vain käynti Suomen rautatiemuseossa, jossa on läpileikkaus suomalaisen rautatietekniikan historiaan. Museon kalusto on paremmassa kunnossa kuin Haapamäen höyryveturipuistossa. Lähes kaikki näkemäni kalusto oli entisöityä jos ei peräti ajokuntoista.

Kuvan kahvilavaunu muutettiin jossain vaiheessa Lapin yöjunia varten hupaisasti "kiskoteekiksi", jolloin matkustamosta tehtiin tanssisali. Käytöstä poistuttuaan vaunu entisöitiin alkuperäiseen kahvila-asuunsa.
Etualalla Dv16, takana Dr13.
Matka jatkuu huomenna Hämeenlinnaan.

24. elokuuta 2021

Ilmatorjuntamuseossa

14. päivä, Järvenpää - Tuusula - Jokela - Hyvinkää, 49 km

Yöllä kohtalainen pohjoistuuli. Teltan harukset oli kiinnitettävä varmuuden vuoksi leiriä pystyttäessä. Kaste ei kastellut telttaa merkittävästi.

Ilmatorjuntamuseon näyttely käsittää pääasiassa toisen maailmansodan ja kylmän sodan suomalaisen ilmatorjunnan näkökulmasta ja laitteita, joita Suomi käytti. Allekirjoittaneelle kiinnostavimpia vehkeitä olivat ohjusjärjestelmät S-125 "Petšora" (NATO-merkintä SA-3 "Goa") ja 9K37 M1 "Buk" (SA-11 "Gadfly"), joihin olen törmännyt taistelulentosimulaattoreissa.

S-125-koulutusohjus, jonka sisuskaluja pääsee ihmettelemään. Nokan ohjaussiivekkeitä poikkeutetaan paineilmalla.

Tämä kaveri on pyöräillyt niin paljon, että on päässyt koristeeksi.
Aika kuluu kuin siivillä. Kaksi kohdetta on vielä jäljellä, ja aikaa tämä viikko. Vastahan lähdin reissuun! Huomiseksi on jälleen luvattu vettä taivaan täydeltä, eikä reissu edisty muuten kuin käymällä Suomen rautatiemuseossa. Vuokrasin kämpän kahdeksi yöksi, jotta pääsen megasateelta suojaan.

23. elokuuta 2021

Syys tullut on

12. päivä, Vantaa

Lepoa. Tavaritsia moikkaamaan. Huomenna Tuusulaan.

13. päivä, Vantaa - Tuusula - Järvenpää, 39 km

Poutaa. Kylmä pohjoistuuli. Museot kiinni näin maanantaina, ja tuttua moikkaamaan Järvenpäässä. Illalla pohjoistuuli voimistui; toivottavasti se pitäisi kasteen loitolla. Yöpaikka löytyi helposti jälleen paikallisten avustuksella. Saattaa tulla viileä yö. Onneksi makuupussi pitää lämpimänä.