Pääsin julkisilla tänään liki ennätykseeni, kun liikuin näin kouluarkena ruuhka-aikaan ovelta ovelle klo 1555-1630 (Otaniemi-Kaivoksela); tämä on jo hervottoman hyvin, kun matkalla ei tarvinnut edes pyöräillä, vaan siirtymät kulkupelien välillä tapahtuivat jalan.
Tyypillisesti työmatkani etenee
urheiluselostaja Myllymäen sanoin noin 45 minuutin loppuaikaan tähtäävää vauhtia.
Samien ja dösien linjoissa on monia vaihtoehtoja ja niiden yhdistelmiä, mutta lähtökohtaisesti aina on päästävä
Konemieheltä ensin
Lepuskiin, josta matka jatkuu kuin
maisteri Frangénin maailmanympärimatkalla kohti Vantaata joko kiskoilla tai kumipyörillä.
Tänään muffauslinja
550 eli
Jokeri ei ottanut napanderia, enkä jaksanut hypätä kyytiin, kun matkaan pelkästään 'Niemestä Lepuskiin tuhrautuu jo huimat 13 minuuttia siedettävän 11 minuutin sijaan. Kahdella minuutilla on väliä juniin vaihtaessa - vaikka "toket" toisinaan ovatkin "sopivasti" myöhässä. Myöskään
Hämeenkylän maisemakierros
510 ei innostanut matelullaan. Siispä tähtäsin klo 1556 Konemieheltä lähteneeseen Kehä I:n pikakiitäjä
512A:han, josta kuitenkin töissä räpeltäessäni myöhästyin. Perässä tuli sopivasti seuraavan Jokerin takana Esbon sisäinen linja
52, johon nousin toivoen, että 52 keräisi vähemmän matkustajia ja saisi 512A:n kiinni. Toiveeni toteutuikin, kun 52 sai 512A:n kiinni jo reilun puolen kilometrin matkalla
Otaniemen ABC:n valoristeyksen jälkeen. 52 olisi huristellut Lepuskia lähestyttäessä edellä menneiden 512A:n ja 550:n ohi, mutta toisaalta kuski ajoi vallan fiksusti ja ajoi takana hidastellen, jotta mahdolliset mattimeikäläiset ehtisivät heiluttaa räpylöitään kyytiin noustakseen. Armoton kaistapujottelu ei myöskään tulle kyseeseen ruuhkassa, kun muistetaan, millaisia keskimääräistä parempia kuljettajia Suomessa tyypillisesti teillä seikkailee. Kyytiin ei kuitenkaan noussut tai jäänyt matkustajia kuin vasta
Säterinmetsän pysäkillä. Tämän sijaan 500-sarjan etanat pysähtyivät edellä vähintään triljoonasti.
Comme ci, comme ça, Leppävaaran asemalle saavuttaessa tähyilin bussin ikkunasta lasisilmilläni, sattuisiko juuri lähtemään juna. Kaikki kunnia
Eskolle, mutta
raiteilla liikkuminen on hurjasti nopeampaa - jos valtion romut vain sattuvat kulkemaan. Toisaalta junaan ehtiminenkin riippuu täysin, hyppääkö matkalla 'Niemestä Lepuskiin kyytiin miljoona kertalipun kuskilta ostavaa
cromagnonilaista, vai jääkö joku torvelo pois Kehän täysin mitättömillä dösäreillä. No, oivallisesti moukan tuurilla oli klo 1611 lähdössä "pikajuna" E
Leppäraavasta suoraan
Hoplaxiin, missä voisin edelleen vaihtaa Jokeriin tai Tsadin sisäiselle linjalle
52A, joilla puolestaan voisin karauttaa
Hämärin juurelle ja vaihtaa johonkin toiseen
Kaivokselaan - tuohon maailman napaan - ajavaan bussiin. Muutama juoksuaskel piti ottaa asemalaiturilla. Luistimet olisivat tulleet tarpeeseen, mutta paremman puutteessa kesäkengät saivat välttää.
Huopalahteen sattui junalaiturilta alas laskeuduttuani juuri saapumaan muffauslinja 550, jonka tummahipiäinen afrikkalaistaustainen kuski heitti ohjaamossa omaa settiään ja viittoili ylipursunnutta matkustamoa tiivistämään rivejään entisestään - alkoivathan tänään Etelä-Suomessa koulut jälleen hiihtoloman jälkeen, ja ruuhkat olivat tämän mukaiset. Afrikkalaismausteinen sardiinipurkki-550 jatkoi matkaansa Huopalahdesta sopivan vauhdikkaasti kuitenkin liikenneturvallisuuden huomioiden, ja ehdin mainiosti Hämärille, jossa minuutin odoteltuani viittasin kintaalla
485:lle. 400-sarjan loppupuolen dösät ovat varsin vauhdikkaita; lieneekö syynä sitten, etteivät ihmiset osaa niitä juuri käyttää tai sitten linjatunnuksen huono näkyvyys bussin yläreunassa (tässä olisi
oikeasti parantamista varsinkin U-linjoilla, joiden linjatunnuksia ei näe millään hämärässä vasta kuin vierestä), mutta näitä linjoja ei juuri pysäytetä Hämärillä.
Näin vauhdikkaasti työmatkailu saisi aina sujua! Eihän siihen tarvittukaan kuin 3 vaihtoa. :P