4. heinäkuuta 2024

Vaasaan

1. päivä: Tampere - Ylöjärvi - Mutala - Kuru - Luode - Kihniö, 107 km

Tämän vuoden pyöräreissun kohteeksi valikoitui Vaasa. Menoreitti kulkee Kurun ja Seinäjoen kautta. Paluureitti kulkee hiukan etelämpää Kauhajoen, Jurvan, Karvian ja Parkanon kautta.

Teivossa ristiriitaisia tunteita. Männäreissujen haikeaa muistelua samalla kuitenkin armottomasti kelaten, tuliko kaikki mukaan. "Edustuspaljasjalkatossut" unohtuivat, mutta selvinnen ilmankin.

Vanhalla Kuruntiellä huikeaa fiilistelyä. Tässä on jotain tuttua. Aina on oppinut jotain uutta, ja niin nytkin jo ennen ensimmäistäkään polkaisua. Taas mennään!

Uudella Kuruntiellä Rönnin tuvan kohdalla bussipysäkillä huoltotauko. Oli siirrettävä takavannetta hiukan taaksepäin.

Ensimmäinen evästauko Kurussa. Runsas aamiainen riitti tänne asti. Sitten kartan valkoiselle läiskälle seututielle 332 ja yhdystielle 3350. En ole ajanut tätä reittiä koskaan. Kurusta alkoi hirmuinen ylämäki. Pidinkin toisen evästauon reitin ja itse asiassa koko menomatkan korkeimmalla kohdalla Luoteen ja Itä-Aureen puolivälissä. Tästä on enemmän ala- kuin ylämäkeä merenrantaan. Kaksi kurkea parikymmentä metriä tiestä. Piti pysähtyä katsomaan.

Vanhan Haapamäki-Pori-rautatien ylitys yhdystiellä 3350 Kihniön entisen aseman lähellä. Maalaismaisemia Niskoksessa.

Turinaa Kihniön K-marketilla paikallisten kanssa. Retkipyörävarustus herätti huomiota.

Ex-tempore-nähtävyysajelu illan päätteeksi paikalliselta pariskunnalta Pyhäniemeen.

13. elokuuta 2023

Etelä-Suomen-kierroksen yhteenveto

Kesän 2023 pyöräreissu on nyt ohi. Piirsin jälleen kartan:
Lukuja:
  • Kokonaismatka 827 km
  • Keskinopeus 17,3 km/h
  • Ajoaika 47 h 53 min 10 s
  • Kokonaiskulutus 10766 kcal
  • Ajopäiviä 10
  • Keskim. osuuspituus 82,7 km
  • Osuuspituuksien keskihajonta 28,5 km
  • Kalenteripäiviä välipäivineen 19
Matka oli tällä kertaa pituudeltaan kohtuullinen, mikä havaitaan ajopäivien ja kalenteripäivien lukumääriä vertaamalla. Tarkoituksena olikin yksinkertaisesti lomailla läheisten luona. Eräänä uutuutena mukaan tulivat hotelliyöt lepopäivineen. Ne piristivät kummasti.

Tälläkään matkalla ei ilmennyt mitään merkittäviä teknisiä ongelmia tai terveyshuolia. Pyörän vaihdevipu ei ilmeisesti vaihda kunnolla pienimpiä vaihteita, koska vaihteet loksahtavat kunnolla pykälään vasta hiukan käsivaihtajan pyöräyttämisen jälkeen. Ongelma oli kuitenkin tiedossa jo ennen matkaa, ja olin keskustellut siitä pyörähuoltoliikkeessä, missä todettiin, ettei ongelma ole todennäköisesti kovin merkittävä. Pyörä kulkikin kuten piti. Vasempaan jalkapohjaani muodostui känsä, joka on nyt hoidettava. Känsä seurasi todennäköisesti huonoista ajokengistä tai vähintäänkin hankauksesta.

Reitin suunnitteluun kannattaa minusta Suomessa käyttää kunnollisia karttoja, kuten GT-karttoja tai Maanmittauslaitoksen aineistoja. Ulkomaisiin älypuhelinsovelluksiin ei välttämättä voi luottaa, kuten sain todeta Alavuden maaseudulla matkalla Tuurista Parkanoon. Etsin Komoot-sovelluksella reittiä "Road Cycling"-periaatteella, jonka luulisin laskevan reitin asfalttipäällysteisille teille. Päädyin kuitenkin soratielle. Jonkinlaisen runkoreitin sovelluksella toki saa, mutta jos tien päällysteellä on merkitystä, olisi päällyste varmistettava vielä erikseen luotettavasta lähteestä.

12. elokuuta 2023

Kotiin

17. päivä: Pälkäne - Kangasala - Tampere, 43 km

Lyhyt päivä. Lounaaksi munahampurilainen Kaivannon Grillillä. Helppoa suunnistamista, kun ei tarvinnut oysähtyä lukemaan karttaa. Yritin palauttaa aamulla tyhjentyneen retkikeittimen kaasusäiliön Kalevan Prismaan, muttei sitä otettu siellä vastaan - eivät kuulemma enää kierrätä vaarallista jätettä. Uimaan Tammerkoskeen Finlaysonin talviuintipaikalle. Vilvoitti mukavasti. Etelä-Suomen kierros on maalissa tältä erää.

10. elokuuta 2023

Pälkäne

16. päivä: Sälinkää - Oitti - Turenki - Hämeenlinna - Pälkäne, 107 km

Huima myötätuuli. Raivasin kevyehkön kaatuneen puun seututiellä 290 Ryttylän Someronvuorella. Turengissa turinaa toisen pyöräilijän kanssa matkalla Hämeenlinnaan. Saderintaman päivystystä Hämeenlinnasta alkaen. Varauduin ajamaan sateessa. Rintama kuitenkin kuivui Hämeenlinnan tasalle. Perille määränpäähän hyvissä ajoin illalla. Huomenna on jäljellä vielä n. 45 kilometrin loppulaskettelu kotiin.

Sivistystä

11., 12., 13.ja 14. päivä: välipäivä

Käynnit Ateneumissa, kasvitieteellisessä puutarhassa, Heurekassa ja ratikkamuseossa. Helsingin observatorio sattui olemaan kiinni. Ajanpolttoa nykytaiteenmuseo Kiasmassa, jossa Tom of Finland -näyttely. Nuoruuden maisemien fiilistelyä Myyrmäessä ja Kaivokselassa. Pyöräilyä pk-seudun kohteisiin.

15. päivä: Vantaa - Porvoo - Mäntsälä - Sälinkää, 110 km

Ilma kuin morsian. Luvattu rajuilma ohi. Haltialan maalaismaisemia. Valkoposkihanhet laitumella sulassa sovussa lampaiden kanssa. Buddhalaistemppeli Sotungissa.
Enpä tiennyt, että pk-seudulta löytyy "susiraja" ihan kirjaimellisestikin.
Ruokatauko kahvila N'Avetassa. Hyvä suklaakakku. Haikon kartano kaupallistunut rutkasti A. Edelfeltin ajoista. Vanhan Porvoon maisemia.
Kantatiellä 55 myötätuulta. Perille lopulta juuri ennen iltahämärää.

Mäntsälästä Sälinkään ajaessani erään miesseurueen viimeisenä kävellyt kaveri nosti maljan ja huikkasi: "Hyvää työtä!" Virnistin ja vastasin hyvät illanjatkot. Tuli hyvä mieli!