15. syyskuuta 2012

Tallinnan maraton

Vuoden kuntoilun päätavoite on nyt saavutettu, kun juoksin Tallinnan maratonin viime sunnuntaina. Keväällä ja kesällä olen pääosin pyöräillyt, ja juossut vain noin kerran viikossa. Talvella juoksin lähes joka päivä. Pyöräilyn näennäisestä selkävoitosta huolimatta päätin osallistua maratonille, vaikka epäilinkin, miten juoksukunnon käy, jos kipitettyjä kilometrejä ei ole kertynyt entisten vuosien malliin. Kirjoitanpa tähän pienen raportin juoksusta. Skippaan oheisskeidat, ja pyrin kiiruhtamaan suoraan asiaan.

Olin asettanut tavoitteekseni päästä vähintään alle Füssenin ajan (3:47:14). Hieman hifistellen ajattelin, että juoksun osuessa nappiin olisi mahdollisuus jopa alle kolmen ja puolen tunnin. En kuitenkaan pitänyt tätä päätavoitteenani, vaan lähdin kipittämään Füssenin suorituksen pohjalta.

Reittinä juostiin kaksi kertaa puolimaraton. Matka alkoi Tallinnan vanhasta kaupungista jatkuen Pärnun maantietä itään kohti Piritan kaupunginosaa, missä tiukka neulansilmä kääntäisi juoksusuunnan 180 astetta, ja liki samaa reittiä juostaisiin takaisin. Lenkin loppupätkällä kierrettäisiin vanhan kaupungin katuja, ja puolimatka ja maali saavutettaisiin Vapauden aukiolla. Reitti olisi ainakin korkeusprofiililtaan varsin tasainen, ja pahimmat "nousut" olisivat vanhassa kaupungissa; muualla matkaa taitettaisiin aakeella laakeella. Reitti juostaan kokonaan asfaltilla - poikkeuksena vanhan kaupungin mukulakivetys. Sään oli luvattu olevan aurinkoinen ja lämpötilan noin 15 astetta. Ennusteen mukaan olosuhteet olisivat liki täydelliset!



Aloitin tottumuksieni mukaista matkavauhtia, jolla 10 km taittuisi noin 50:ssä minuutissa. Tämä tuntui hyvältä ratkaisulta, vaikka alussa porukkaa lappasikin ohitseni kuin pipoa. Virtausmekaniikan lait pätevät myös liki homogeenisessa juoksevassa ihmismassassa, ja partikkelien virtausnopeus hidastuu seinämien lähellä luistamattomuusehdon mukaisesti liki nollaksi. Siirryin alkuhärdellissä juoksemaan siis lähelle tien reunaa, missä hitaammat etenivät. Ajattelin, että antaa ihmisten juosta; 20 kilometrin jälkeen eroteltaisiin jyvät akanoista ja katsottaisiin, ketkä osaavat juosta.

Alun häröpallosta selvittyäni oma "porukka" oli löytynyt, ja juoksu eteni omaa vauhtiaan. Hämmästelin Tallinnan merenrantamaisemia. Oli selkeää, mutta tuulista. Navakka pohjoistuuli haittasi juoksua hetkittäin, mutta oli onneksi pääosin sivusta, eikä kokonaistuulivektorin vastatuulikomponentti kasvanut merkittäväksi missään vaiheessa juoksua; on tuulessa ennenkin juostu Suomen myrskyissä! Katselin aavaa ulappaa. Meri vaahtosi tuulessa. Oli aikaa ajatella.

Juoksu oli järjestetty hyvin. Lähdössä juoksijat oli jaettu karsinoihin heidän ilmoittamiensa tavoiteaikojen mukaisesti, eikä pahaa ryysistä päässyt syntymään ainakaan letkan alkupäässä. Juoma-asemia oli noin kolmen kilometrin välein. Join jokaisella urheilujuomaa, jos ehdin ottaa sellaisen mukin mukaani ohi viilettäessäni. Syötävääkin olisi tarjottu, mutta päätin olla syömättä, jottei vatsani sekoaisi.

15 kilometrin kohdalla alkoi polvien ja reisilihasten jänteitä jomottaa hieman. Olin huomannut tämän rasituksen jo pyöräiltyäni keväällä ja kesällä varsin mittavia kilometrimääriä. Toivoin, että pyöräily olisi tehonnut myös harjoitteluna. Tyypillisesti pyöräily harjoittaa jalkojen isoja lihasryhmiä varsin mukavasti, kun taas tasavauhtinen juoksu on varsin monotonista. Pelkäsin kramppeja, jotka olivat tuhonneet juoksuni Davosissa ja Forssassa. Kuulostelin jalkojani. Puolimaratonin täyttyessä jaloissa jomotti edelleen kevyesti, mutta muuten olo oli hyvä, eikä hengästyttänyt. Jatkoin juoksua, mutta kiinnitin huomiota tuntemuksiin reisilihaksissa. Toinen kierros olisi vielä jäljellä.

Kolmas kymppi eteni ensimmäisen puolikkaan kaavan mukaisesti. Huomasin, että vauhtia on helppoa ylläpitää. Tämä kieli, että tankkaus oli onnistunut. Reisien jomotuskaan ei ollut pahentunut. Fiilis oli hyvä, eikä kuuluisasta seinästä ollut merkkiäkään. Katselin maisemia.



Viimeisen kerran Piritan neulansilmässä käännyttyäni päätin antaa mennä, kävisi miten tahansa. Tunsin, että oli varaa kiihdyttää. Keskustaan ei kuitenkaan olisi kuin vaivaiset 10 kilometriä, ja pian keskustan rakennukset näkyisivät.

Viimeiset 12 kilometriä tulin lentämällä. Ohitin juoksijoita jatkuvalla syötöllä. Oli hienoa juosta, kun tunsin jaksavani helposti. Lihaskipua ei tuntunut, mutta juoksuun oli keskityttävä, koska vauhtia ei vieläkään saisi kiristää liikaa. Juomieni urheilujuoma- ja vesimukillisten määrä kasvoi eksponentiaalisesti loppua kohti, koska kehon kuivuminen oli estettävä tuulen tuivertaessa. Lisäksi vanhan kaupungin viimeiset nousut olisivat todennäköisesti pahimmat. Ohittaessani erästä suomalaisjuoksijaa hieman kääntöpaikan jälkeen huikkasin tsempit, ja että loppu on laskettelua. Vastaukseksi sain vastatsempit, ja että loppukiri on vielä jäljellä.

Ennen keskustaan ja vanhaan kaupunkiin saapumista vauhdin kiristäminen oli vaatinut veronsa, ja nyt piti jo purra hammasta juostakseen. Kramppeja tai muita ongelmia ei edelleenkään ollut, mutta juostu matka alkoi vain väsyttää. Kysymys olikin vain vauhdin säilyttämisestä, ettei enää sippaisi viimeisillä kilometreillä. Vanhan kaupungin nousujen jälkeen olisi enää jäljellä puistikkoa ja isoja katuja. Arvasin, että treenini oli onnistunut, koska missään ei tuntunut kipua.

Toompean nousun jälkeen käännyttiin Kaarli puiesteelle, josta lasketeltiin maaliin Vapauden aukiolle. Olipa näön vuoksi varaa pieneen loppukiriinkin. Juoksu oli paketissa.



Mittasin käsiaikaa n. 10 kilometrin väliajoin seuraavasti (HM = puolimaraton, FM = maraton):

00-10: 0:53:39,35
10-HM: 0:56:50,94 (1:50:30)
HM-30: 0:46:20,65 (2:36:50)
30-FM: 0:59:57,19 (3:36:48)

Käsiaika eroaa hieman virallisesta, koska epähuomiossa käynnistin sekkarini vasta hieman starttiviivan jälkeen; parin sekunnin heitto suuntaan tai toiseen ei tosin muuta tulosta juuri miksikään. Virallinen bruttoloppuaikani 3:36:53 eli saavutin tärkeimmän tavoitteeni selvästi, vaikkakin jäin ns. kakkostavoitteestani eli kolmesta ja puolesta tunnista. Nettoaikaa ei mitattu virallisesti.

Maratonille lähti kaikkiaan 1617 juoksijaa, joista 1569 tuli maaliin. Kokonaistuloksissa olin 408:s. Jätkien sarjassa oli 234:s.

Huomasin vasta juoksun jälkeen, että jalkaterieni teippaukset olivat kestäneet, mutta nänneille oli käynyt ohraisemmin: teipit olivat hävinneet kuin pieru Saharaan, ja nännit olivat hiertyneet verille. Ilmeisesti en adrenaliinihuumassani huomannut tällaista pikkujuttua. no, samapa tuo, kun ongelma ei ollut matkan suurimpia. Muuten selvisin vammoitta, vaikka parina seuraavana päivänä kintut olivatkin aivan juntturassa.

2. syyskuuta 2012

Hikiä-Vantaalla pitkästä aikaa

Kiirettä on pitänyt lopputyötä viimeistellessä, ja blogiaktiivisuutenikin on verrattavissa laiskiaisen liikkumisnopeuteen. Työ alkaa kuitenkin olla paketissa pikkuhiljaa, ja enää on pientä viilattavaa ennen kirjaksi painattamista. Tulipa vaihteeksi käytyä ihmettelemässä lentokoneita Helsinki-Vantaalla (EFHK). Liikenne ei ollut muuttunut juuri miksikään sitten viime näkemän, mutta tarttuihan sieltä pari laakia kameran kortille.

24. kesäkuuta 2012

Last time, baby

Tulipa käytyä Kauhavalla Lentäjien Juhannuksessa. Päätös lähtemisestä syntyi äärimmäisen suunnitellusti torstai-iltana.

Luin työviikon päätteeksi foorumilta, että tapahtuma olisi perjantaina. Sain aatoksen, että voisin mahdollisesti lähteä, mutta kulkeminen olisi hieman hankalaa. Tutkailin, olisiko joku menossa omalla lentokoneellaan kyseisiin bileisiin. Jotkut olivat, mutta paluuajat olivat hieman hankalia, koska olin varannut jo launtai-iltapäiväksi ohjelmaa. Lisäksi leirintäalueella yöpyminen vaatisi telttaa ja makuupussia, joita en omista. Sitten sain ajatuksen: kulkisikohan juna sopiviin aikoihin? Menomatkalle näytti olevan helppoa, kun aikaikkuna oli varsin mittava: riittäisi, kun perille pääsisi ennen kolmea perjantai-iltapäivällä. Paluu olisi hankalampi, koska tapahtuma päättyisi yöllä klo 0200 (lentonäytös päättyisi jo noin 2400). Kuin salama kirkkaalta taivaalta luin, että VR:n yöjuna P266 Rovaniemeltä Helsinkiin pysähtyisi poikkeuksellisesti Kauhavalla klo 0121 lauantaina [linkkiin viitattu 24.06.2012]. Nyt oli vielä tutkittava, olisiko junaan makuupaikkoja jäljellä. En ollut aiemmin matkustanut yöjunassa - ainakaan, että muistaisin sellaisen ihmeen tapahtuneen - ja nyt olisi oiva tilaisuus kokeilla "uutta" liikennemuotoa. Paikkoja oli jäljellä, ja opiskelijalle lippujen kokonaishinnaksi muodostuisi siedettävät 80 euroa. Tämän jälkeen lähtöpäätökseen meni arviolta 10 sekuntia, kun muitakaan suunnitelmia ei perjantaille ollut.

Lentäjien Juhannus järjestettiin nyt viimeistä kertaa. Kauhavan tukikohta lakkautetaan säästötoimena, ja Lentosotakoulun toiminta siirretään Jyväskylään [1, 2, 3]. Oli siis korkea aika käydä Kauhavalla uudelleen - olihan edellisestä visiitistä vierähtänyt jo kahdeksan vuotta.

Tapahtuma oli kokonaisuutena hyvin järjestetty. Alueelle pääsi Kauhavan rautatieasemalta ilmaisella bussikuljetuksella, eikä hirmuisista autojonoista tarvinnut kärsiä. Sama päti myös paluumatkalle, mitä nyt busseihin oli jonoa tungokseksi asti. Pienenä miinuksena tapahtumassa ei ollut infopistettä, mistä olisi voinut kysyä järjestelyistä tai muista näytöksen aikana mieleentulevista asioista, kuten vesipisteen sijainnista. Ilmaista julkista vesipistettä ei tapahtumassa ollut, toisin kuin vaikkapa Kecskemetissä.



Linkki albumiin

13. toukokuuta 2012

Spottailua

Heitänpä aurinkoiselta äitienpäivältä muutaman kuvatuksen. Tällä haavaa en kuitenkaan spotannut peltilintuja, vaan ihan oikeita siivekkäitä. Isommat kuvat näkyvät klikkaamalla.






Loput kuvat

10. toukokuuta 2012

Sattuipa kohdalle mukava bussikuski. Suomalaiset ovat tunnetusti niin juroja, etteivät sano ääneen juuri mitään, vaan mutisevat itsekseen "taas tämäkin meni päin persettä". Kun avaudutaan, kerrotaan sitten vain asiain negatiiviset puolet. Kehuja kuulee harvemmin.

Kehynpa vaihteeksi hieman. Kohdalle sattui nimittäin kerrankin positiivinen bussikuski. Olin tulossa kotiin eräästä itäsuomalaisesta kalastajakylästä, ja ilta oli jo hämärtynyt. Odottelin 453-dösää Ruskeasuon pysäkillä. Muistin lukeneeni jostain, että pimeällä pitäisi bussille heiluttaa räpylää pysähtymisen merkiksi pysäkkikatoksen valaistua mainostaulua vasten, jos heijastinta tai vastaavaa ei ole, eikä merkkiä pidä mennä näyttämään tien viereen - eihän kuskiparka näe millään heijastimetonta käsienheiluttelijaa. Joskus kaaaauan sitten intissä lomilta palatessani nimittäin bussi ajoi ohitseni, kun heijastinta ei ollut, ja oli päästävä keskustasta lähtevään lomakyytiin. Tuolloin meinasi tulla kiire, mutta ehdin nipin napin ajoissa.

No, bussin lähestyessä tein lukemani opin mukaisesti, ja bussi pysähtyi. Yllätyksekseni harmaapartainen kuljettaja alkoi kehua, että "olipa hyvin tehty, kun näytit merkkiä tuota valoa vasten". Tiesin, että olin pysäyttänyt dösän "taiteen sääntöjen mukaan", mutta odottamattomista kehuista tuli todella hyvä mieli. Pitipä sitten turista hetki muutenkin rennosti ajaneen kuskin kanssa. Aikataulut ovat kuulemma nykyään tiukkoja, ja kuskien hommaa helpottaa hurjasti erityisesti pimeällä, jos kyytiin haluavat näyttävät aikeensa oikein. Matka sujui muutenkin joutuisasti, kun mieli keveni kummasti muutenkin mukavan kevätillan päätteeksi.

Ei aina tarvitse nipottaa asioista. Laitanpa HSL:lle positiivisen palautteen "vastineeksi"! :)